www.simasanaat.com

آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی در روز‌های پایانی مرحله دوم اجرا قرار دارد که از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین با انجام بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موجب توزیع بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی میان خانوار‌ها شده است.

طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سید مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود. اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است و در ۳ ماه متوالی اجرایی خواهد شد.

با آماده باش تمام عوامل فنی و اجرایی در سراسر کشور، طرح بزرگ فجرانه از ساعت ۱۱ صبح ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرد و مرحله اول آن تا ساعت ۱۲ شب ۱۸ اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از ۲۰ اسفند شروع شد و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه خواهد داشت. مرحله سوم نیز از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن‌ماه) تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه، در مجموع بیش از ۳۹ میلیون تراکنش موفق خرید انجام شده است که طی آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی توزیع شده است. برای تهیه این بسته‌های غذایی بیش از ۷۸.۸ همت (۱۸.۲ همت آورده دولت + ۶۰.۶ همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است. به عبارتی می‌توان گفت ۷۸.۸ همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تامین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است و به طبع آن بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی به صورت مستقیم به سفره مردم تزریق شده و اثر خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

به طور متوسط روزانه بیش ۷۰۰ هزار تراکنش موفق خرید انجام شده و این یعنی موفقیت طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی؛ همچنین در این طرح مردم نیز در حدود ۶۰.۶ همت آورده نقدی داشته‌اند و این یعنی مشارکت ۳.۳ برابری مردم نسبت به دولت در اجرای یک طرح دولتی است.

در مرحله اول طرح فجرانه، مردم مشارکت ۸۶ درصدی در این طرح داشته‌اند. در مرحله دوم نیز تاکنون با توجه به اینکه ۷ روز مرحله دوم در ایام تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده، شاهد مشارکت ۶۴.۴ درصدی از سوی مردم بوده است.

طبق اعلام وزارتخانه، بیشترین مشارکت از طرح مربوط به خانوار دهک‌های پایین جامعه (دهک اول تا سوم درآمدی) بوده و به طور میانگین ۸۸.۶ درصد خانوار این دهک‌ها در طرح مشارکت کرده‌اند. این موضوع نشان از هدفگذاری و نقطه‌زنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت آسیب‌پذیر دارد.