به گزارش سیما صنعت ،این محلول خاص، یونهای لیتیوم از دسترفته را جایگزین میکند و در آزمایشها نشان داده شده که باتریهای پاسخدهنده پس از حدود ۱۲٬۰۰۰ چرخه شارژ/دشارژ توانستهاند تا ۹۶٪ از ظرفیت اولیه خود را بازیابی کنند .
این دستاورد علمی در مجله معتبر Nature منتشر شده و نمونه اولیه بر روی باتریهای لیتیم‑آهنفسفات (LFP) و NMC مورد آزمایش قرار گرفته است. پژوهشگران دانشگاه Fudan با همکاری شرکت Zhejiang Yongtai New Material در تلاش برای صنعتیکردن این فناوری هستند و امیدوارند در آینده نزدیک، ایستگاههای ویژهای برای بازتوانی باتری خودروهای برقی ایجاد گردد .
اگر این راهکار بهصورت گسترده به کار گرفته شود، میتواند پیامدهای عظیمی در صنعت انرژی داشته باشد: کاهش چشمگیر تولید باتریهای جدید، کاهش ضایعات الکترونیکی، و افزایش پایداری خودروهای برقی، تلفن همراه، لپتاپ و سایر دستگاههای قابل شارژ. با این حال، هنوز باید ایمنی، هزینه تزریق در باتریهای پُک و سازگاری آن با انواع مختلف شیمیایی باتری بهدقت بررسی شود .
پژوهش چینیها با کمک هوش مصنوعی، یک «اکسیر» الکترولیتی کشف کرده که قادر است باتریهای لیتیوم‑یونی را بعد از هزاران چرخه شکستخورده، تا تقریباً ظرفیت روز اول بازگرداند – پیشرفتی بزرگ در مسیر احیای باتری و اقتصاد چرخهای انرژی.
انتهای پیام