www.simasanaat.com

از درآمد تا هزینه

به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و بیش از هر زمان دیگری افزایش قیمت‌ها و تورم در زندگی روزمره رخ نشان می‌دهد.

تورمی که در کشورهای پیشرفته گاهی منفی در کشورهای در حال توسعه گاهی ثابت اما در کشور ما گاهی به سرعت سالی چند بار در حال افزایش است و عوامل زیادی از جمله داخلی و خارجی در آن نقش بسزایی دارد.

در بین این گرانی‌ها از مسکن و خودرو گرفته تا مایحتاج روزانه و بلیط های خطوط هواپیمایی و اینترنت در آستانه سال نو اما خبر افزایش حقوق کارمندان و کارگران با تورم موجود همخوانی ندارد و هرچند این افزایش قرار است با حفظ عدالت و پلکانی باشد اما بعید میدانیم بر غول تورم پیروز گردد.

اگر بخواهیم به مقوله یارانه‌ها نیز نیم نگاهی داشته باشیم چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ۷۹ میلیون نفر یارانه میگیرند و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها به یارانه نقدی نیاز ندارند و در پی این نظر یارانه تعدادی از افراد قطع اما به یارانه سایر افراد مبلغی اضافه نشد.

حالا در بین هیاهوی جشنواره فیلم فجر در این روزهای پر التهاب اقتصادی کشور مجلس نقش اول را بر عهده گرفته و دستور کار ۳ شیفته شدن خود را ابلاغ کرده است نقشی که تا پایان سال شاید تمام یا عده کثیری از بازیگرانش تغییر کنند، اما شاید امید به تغییر شرایط باشد.

از مالیات هم آنچه مطرح شده فقط در خصوص خودروهای ۳.۵ میلیاردی و خانه‌های ۳۵میلیارد تومانی است که امید است با این حجم از تورم و گرانی این مالیات به خانه‌های ۵۰ متری و خودروهای تولید ملی که از کیفیت شان در جایی دیگر صحبت می‌کنیم نرسد.

انتهای پیام