www.simasanaat.com

پلتفرم کوچک و هوشمند اما موفق

چگونگی برنامه‌ریزی هوم آسیستنت برای تبدیل شدن از یک پلتفرم علاقه‌مندانه به یک محصول مصرف‌کننده عمومی.

به گزارش سیما صنعت ، چگونه می‌توان مشکل رشد یک پلتفرم هوشمند خانه محبوب با ایده‌های منبع‌باز و استاندارد‌های باز را حل کرد و آن را به چیزی بزرگ‌تری تبدیل کرد که به این ایده‌ها وفادار بماند؟ جواب این سوال این است که باید یک بنیاد ایجاد کرد. حداقل، این راهبردی است که پالوس شوتسن، بنیان‌گذار هوم آسیستنت انتخاب کرده است.

این هفته، هوم آسیستنت اعلام کرد که اکنون جزو بنیاد آزادخانه است. این نهاد غیرانتفاعی تازه تشکیل‌شده تمامی هوم آسیستنت و موجودیت‌های مرتبط با آن را مالکیت و حکومت خواهد داشت. سازندگان و اعضای اولین هیئت‌مدیره آن – شوتسن، گای سی، پاسکال ویزلی و جی. نیک کاستون – همه در حال کار بر روی هوم آسیستنت هستند و تا کنون دیگر اعضا ندارد.

در اطلاعیه‌ای از بنیاد آزادخانه آمده است که هدف آن “با تمرکز بر حریم خصوصی، انتخاب و پایداری برای کاربران هوشمند خانه، مبارزه با سرمایه‌گذاری نظارتی و ارائه موازنه‌ای برای تأثیر بزرگ فناوری‌های بزرگ، در زمینه هوشمند خانه است.”

هوم آسیستنت، یک پلتفرم هوشمند خانه اپن‌سورس و ساخته شده توسط جامعه است که با رقبای اصلی “تک‌های بزرگ” خود مانند آمازون آلکسا و گوگل هوم متفاوت است، زیرا همزمان چهار ویژگی ارائه می‌دهد: کنترل محلی خانه هوشمند شما که ممکن است سریع‌تر و قابل اعتمادتر از ابر باشد؛ اختیار و دسترسی به تمام داده‌های شما؛ سازگاری با تقریبا هر دستگاه متصل – بدون توجه به پروتکل یا تولید کننده؛ و قابلیت کار کردن با هم. در حالی که بسیاری از رقبا برخی از این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند، اما تنها چند نفر همه را ارائه می‌دهند.

 

“می‌خواهم به دنیا بگویم که انگیزه‌های ما از پول بیشتر است. و اینکه ما به فروش نمی‌رسیم.”

هوم آسیستنت به دلیل قدرت و انعطاف بی‌نظیرش شناخته شده است، اما تاکنون این پلتفرم که تخمین زده می‌شود یک میلیون کاربر دارد، مشکلاتی برای رسیدن به عمومیت داشته است. هوم آسیستنت می‌تواند یک منحنی یادگیری دشوار داشته باشد، به ویژه در مقایسه با سادگی نسبی یک پلتفرم مانند آلکسا یا اپل هوم. اتصال دستگاه‌ها ممکن است پیچیده باشد، رابط کاربری فضای زیادی برای بهبود دارد و ادغام‌ها ممکن است موفقیت‌آمیز یا ناکام باشند.

“هوم آسیستنت اولین پلتفرم هوشمند خانه کسی نیست”، می‌گوید شوتسن. “وقتی مردم از سیستم‌های موجودشان خسته شده و بیشتر کنترل پیشرفته را می‌خواهند، آن وقت به هوم آسیستنت می‌آیند.” اما او می‌بیند که پلتفرم در حالی که به نقطه موازنه نزدیک است، قرار دارد.

با آمدن استاندارد هوشمند خانه Matter که با آن هوم آسیستنت مشارکت فراوانی دارد، به عمومیت پیش می‌رود. هوم آسیستنت می‌خواهد کنار اپل، آمازون، سامسونگ و گوگل باشد، که تقریبا ده سال است که با آن‌ها در حوزه هوشمند خانه رقابت می‌کند. شوتسن می‌گوید که هوم آسیستنت هرگز سرمایه‌گذاران را قبول نکرده است و او بنیاد را بهترین راه برای رشد می‌بیند.

تمام این تلاش‌ها به هدف جمعی این است که هوم آسیستنت را به سمت تبدیل شدن به یک گزینه بیشتر متداول و آماده برای کاربران هوشمند خانه ببریم. “ما می‌خواهیم یک برند مصرف‌کننده باشیم”، می‌گوید شوتسن. “شما باید بتوانید وارد فروشگاه هوم دپو شوید و بگویید: ‘من به حریم خصوصیم اهمیت می‌دهم؛ این هاب هوشمندی است که نیاز دارم.'”

بنیاد همچنین برای توسعه محصولات هوشمند خانه “بهتر” به کار می‌رود، به عبارت شوتسن، “دستگاه‌هایی با رابط‌های برنامه نویسی محلی و ساخته شده به صورت پایدار. چون نیاز به محصولاتی است که با هوم آسیستنت سازگار هستند و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.”

آیا هوم آسیستنت حالا بزرگ شده است؟ شوتسن، که هوم آسیستنت را در سال ۲۰۱۳ با یک پلیپس هیو برقراری نور هوشمند، یک اسکریپت پایتون و یک ماموریت برای کنترل نورهای خود به هر شکلی که می‌خواست، آغاز کرد، بنیاد را ضروری برای حفاظت از هوم آسیستنت و پیشرفت آن می‌بیند. “می‌خواهم به دنیا بگویم که انگیزه‌های ما از پول بیشتر است. و اینکه ما به فروش نمی‌رسیم”، می‌گوید. “ساختار مالکیت جدید یک پایه قوی‌تر برای رشد فراهم می‌کند. به ما امکان می‌دهد که مورد جدی گرفته شویم، تا به مخاطبان بیشتری دست یابیم.”

تاکنون، روش غیررسمی عملکرد هوم آسیستنت برای شرکت‌هایی که به دنبال همکاری با این پلتفرم هستند، گمراه‌کننده بوده است، به گفته شوتسن. راه‌اندازی Nabu Casa به عنوان یک شرکت سودآور پنج سال پیش، منبع درآمد برای هوم آسیستنت از طریق یک سرویس محاسبات ابری اختیاری فراهم کرد که اکنون ۳۳ کارمند تمام‌وقت را پشتیبانی می‌کند.

این بنیاد، که ماه گذشته به عنوان یک “تشکیل” (Verein) در سوئیس تأسیس شده است، به طور رسمی Nabu Casa را از هوم آسیستنت جدا می‌کند. این بنیاد تمام پروژه‌های منبع‌باز، استانداردها، درایورها و کتابخانه‌های مرتبط با هوم آسیستنت را به همراه ESPHome، ZigPy و Wyoming خواهد داشت.

Nabu Casa به عنوان یک شرکت سودآور که ابر را اداره می‌کند و سخت‌افزار هوم آسیستنت را فروش می‌کند، ادامه خواهد داشت و به عنوان یک همکار تجاری از بنیاد عمل خواهد کرد.

انتهای پیام